Nieuwsflits april 2022

Beste leden,

Hierbij een uitnodiging voor de volgende activiteiten. Sommige activiteiten zijn ter kennisgeving, bij andere activiteiten is Groei en Bloei aanwezig of organiseert Groei en Bloei die zelf.

Op 24 april is er een milieu- en natuurmarkt in het Sarphatiepark van 11-4 uur. Hier liggen dan ook flyers voor de open tuinendag in de Pijp van 11 juni.

Op 7 mei is er een plantjes(ruil)markt op Klein Dantzig, Kamerlingh Onneslaan 19 in de Watergraafsmeer van 11.30 –14.30 uur. Het wordt dit jaar grootser aangepakt met een theeschenkerij en een stand van de winkel. Ook Groei en Bloei is met een stand aanwezig.

Op 14 mei is er een plantjes(ruil)markt in Amsterdam-West bij Eigen Hof, Sloterweg 1173 van 12.00 – 15.00 uur. Ook hier is een stand van Groei en Bloei aanwezig.

Ook op zaterdag 14 mei 2022 : Bezoeken we de Bijbelse tuin in Hoofddorp voor een rondleiding

In deze tuin zijn beelden te bekijken van Karel Gomes en Antoinette Otten met een bijbels thema. Ook de planten, struiken en bomen spelen een rol in de bijbel. Er is onder andere een pluktuin, een woestijntuin en een flinke vijver. Na de rondleiding drinken we koffie met iets lekkers en is er gelegenheid om de winkel met boeken, wenskaarten en kaarsen te bezoeken. De Bijbelse tuin, Kruisweg 1067, Hoofddorp is naast de Johannes de Doper Kerk. Te bereiken met bus 340, beneden het treinstation Hoofddorp. Halte Geniedijk. Teruglopen ongeveer 5 minuten naar de kerk.

Opgeven bij Joke Michels, e-mail adres: joke@michels.nl of telefonisch 06-30323344.

Verzamelen om 10.45 uur voor de kerk. Rondleiding begint om 11.00 uur. Er kunnen 10 - 12 personen mee. Kosten geen.

Groei & Bloei zorgt voor koffie en rondleiding! U kunt zich nog opgeven!!!

Op zaterdag 28 mei 2022 : Gaan we naar Gardenista

Op zaterdag 28 mei gaan we met de bus van Groengrijs naar Gardenista, het evenement van Groei & Bloei op de historische buitenplaats Havezate Den Alerdinck bij Laag Zuthem/Zwolle.

Vervoer: We vertrekken om 9.00 uur vanaf NS station RAI. Rond 16.30 uur gaan we weer naar huis. Opgave bij Jettie van de Elsken, tel. 06 36436141, email jvdelsken@gmail.com

Historie: Gardenista is een grote groenmanifestatie en wil de verbinding leggen tussen amateur en professional. Bewustwording van onze leefomgeving, maatschappelijke betrokkenheid middels groen en duurzame inzetbaarheid van groen vormen de rode draad van Gardenista. Tijdens het evenement worden bezoekers enthousiast gemaakt door middel van hoveniers (tuinaanleg en beplanting), bloemenarrangeurs, kwekerijen met bijzondere planten en het proeven van eetbare bloemen. Ook is er informatie over professionele groenopleidingen.

Gardenista is een groenevenement van KMTP/Groei & Bloei en vindt plaats van woensdag 25 mei tot en met zondag 29 mei. Het evenement is voor het eerst georganiseerd in 2019 en was toen een groot succes. Helaas kon het door corona in de jaren 2020 en 2021 niet doorgaan.

Kosten bus & toegang tuin: leden Groei & Bloei € 25,- niet leden € 30,-. Het bedrag aub overmaken op: rekening: NL 78 INGB 0004 5170 70 tnv, AVTP Amsterdam onder vermelding van Gardenista

Op zaterdag 11 juni  is de Open Tuinen West georganiseerd voor derde keer. Er zijn 25 bijzondere tuinen in Amsterdam West open  tussen 10:00 en 17:00 uur. Passe-partouts met een plattegrond zijn op de dag zelf verkrijgbaar bij de startpunten voor € 3,50 (kinderen tot 12 jaar en Stadspashouders gratis).

Op 11 juni is er de jaarlijkse Open Tuinen Dag in de Pijp van 11.00 –15.00 uur. Er doen ongeveer 20 tuinen er aan mee. Een Pas Partout voor alle tuinen kost 3 euro met een info blad, waar de tuinen zich bevinden. Op de milieu- en natuurmarkt ligt de flyer er over klaar. Houdt verder de pers in de gaten.

Tet Roetman geeft weer flora-excursies in Amsterdam Zuid Oost op zaterdagmorgen van 10.30- 12.00 op 23 april. 7, 14, 21 en 28 mei en 4,11 en 18 juni. Kosten 10 euro per persoon, tot 6 jaar gratis en van 6- 15 jaar 5 euro. Info en opgave bij e.roetman@planet.nl

Helaas kan de tulpenroute in de Flevopolder op 23 april geen doorgang vinden wegens te weinig deelnemers.

Op 12 april vond het Paasarrangement plaats in de Winkel Mooi Anders op de Bilderdijkstraat 196hs van Dennis Lanzaat. Het was een zeer geanimeerde en gezellige avond met een mooi resultaat. Iedereen ging met een schitterend bloemstuk naar huis, waarvan het frame te gebruiken is voor andere bloemstukken. Zie foto hieronder.

Hartelijke groeten van het bestuur van Groei en Bloei.