NIEUWSFLITS JUNI 2019

TUINENDAGTOCHT 29 juni 2019----------------Er zijn nog plaatsen beschikbaar!!

Ook voor deze tuinendagtocht hebben we weer drie leuke tuinen kunnen vinden, waarvan de eigenaren enthousiaste tuinders zijn.

Als eerste bezoeken wij Ons Buiten, Kraanven 10 in Loon op Zand. Achter de typische Brabantse boerderij heeft de fam. Van den Hout een bijzondere tuin aangelegd. Als u binnenkomt door het poortje naast het huis, valt als eerste de grote vijver op, die zich in volle glorie toont. Dichtbij het huis is een rotstuin en een kruidentuin. De bloeiende borders lokken u verder de tuin in en via het wandelpad komt u op het terrasje aan het water. De rest van de tuin mag u zelf ontdekken.

Om half twaalf worden we bij De Dijkgaerd, Zuidhollandse dijk 1 in Kaatsheuvel verwacht. In deze liefhebbers tuin van 6.200 m2 liggen rondom het huis tuinkamers op kleur: een witte tuin, een blauw-gele tuin en een purperen tuin. Rust is er bij de vijvertuin. Verscholen achter de blauwe muren ligt de groene tuin. Hier zijn nauwelijks bloemen te vinden, een groot verschil met de aanliggende vurige tuin. Ad en Joke Vos zullen ons van harte welkom heten en hier zullen we ook de lunch gaan gebruiken.

De Tuynkamer, Vaartweg 35 in ’s Gravenmoer is om 14.00 uur aan de beurt. Lopend door de poort wandelen we over de oude kasseitjes langs de grote potten met Agapanthus, de trots van Peter en Anne Marie van Woensel. Daarna ziet u deze tuin in zijn volle pracht. De borders in fraaie kleurencombinaties draperen zich langs het gazon en u waant zich in een Engelse cottagetuin. Bijzondere bomen geven structuur en hoogte aan de tuin. Diverse hagen verbergen geheime 'tuynkamers': de rozentuin, de vijvertuin, de stille grijze tuin en een blauw-gele bordertuin. Rust uit in het romantische rozenprieel of bij de Victoriaanse orangerie en geniet van het uitzicht.

Op de terugweg gaan we langs bij kwekerij Van Houtum, die op ecologische wijze al 20 jaar planten kweekt. We zijn op een eerdere tuinenreis al eens langs geweest bij deze kwekerij, naast het Arboretum Von Gimborn, maar we vinden het de moeite waard deze kwekeij nog eens te bezoeken.

De prijs van de tuinendagtocht is voor leden € 35,00 en voor niet-leden € 40,00. U kunt zich aanmelden bij Jettie van der Elsken, e-mail: jvdelsken@gmail.com of bij Joke Michels 020 - 6106715, e-mail: joke(at)michels.nl. Betaling: het bedrag kunt u overmaken op NL78 INGB 0004 5170 70 t.n.v. AVTP, Amsterdam o.v.v. tuinenreis en uw (eventuele) lidmaatschapsnummer. Wij vertrekken van station Diemen om 8.30 uur precies en vanaf station RAI om 8.45 uur. Geeft u per e-mail of telefoon aan vanaf welk station u wilt vertrekken en of u dieetwensen heeft.

Toekomst afdeling Amsterdam

Op de laatste bestuursvergadering en op de ledenvergadering in april besprak het bestuur het voortbestaan van de Amsterdamse afdeling. De huidige bestuursleden organiseren al jaren activiteiten namens Groei & Bloei. In de loop van de jaren kwamen en gingen bestuursleden, maar de huidige bleven. Maar de rek is er een beetje uit. Het bestuur werd kleiner en de deelname aan de activiteiten neemt af. Wij organiseren met het huidige bestuur nog dit jaar activiteiten die in deze MM vermeld staan, maar stoppen bij de jaarvergadering in 2020.

Als u uw bijdrage wilt leveren aan het organiseren van activiteiten voor onze afdeling, dan bent u van harte welkom om het voort te zetten. Nu is er nog gelegenheid u te laten inwerken. De financiën van de Vereniging zijn gezond. Belangrijk is dat er een voorzitter, een secretaris en een penningmeester komen of een combinatie van functies. Ook een redacteur voor de Mokumse Mededelingen is welkom. Verder is er ook iemand nodig die de website up to date houdt en de nieuwsflits maakt. Mochten er geen of te weinig nieuwe bestuursleden zich aanmelden, dan stopt de Amsterdamse afdeling.

Voor vragen kunt u terecht bij Jettie van der Elsken, e-mail: jvdelsken(at)gmail.com of Joke Michels, e-mail: joke(at)michels.nl.

U ontvangt deze nieuwsflits omdat u zich in het verleden hiervoor hebt opgegeven of omdat u lid bent van Groei & Bloei. Gelet op de invoering van de Algemene verordening Gegevensverwerking (AVG) per 25 mei 2018 willen wij weten of u deze nieuwsbrief ook in de toekomst wilt blijven ontvangen. Wilt u deze nieuwsflits in de toekomst niet meer ontvangen? Klik dan (onderaan) op “meld je af voor de nieuwsflits” om uit te schrijven.

HOU DE AGENDA IN DE GATEN DAN KUNT U BIJVOORBEELD DIE LEUKE WORKSHOP EN DIE INTERESSANTE LEZING NIET MISSEN.

UITERAARD PROBEREN WE ONZE ACTIVITEITEN OOK IN DE MM TE PUBLICEREN, MAAR DAT LUKT HELAAS NIET ALTIJD DOOR HET MOMENT WAAROP DE MM VERSCHIJNT.

IN DE AGENDA OP DE WEBSITE KUNT U DE ACTUELE GEGEVENS ALTIJD TERUG VINDEN.